لوله بدون درز ـ لوله مانیسمان

لوله های بدون درز (لوله مانیسمان) به روش سنبه کاری چرخشی از میلگردهای گداخته تولید می شوند و هیچگونه درزی بر روی بدنه آنها وجود ندارد. به همین علت استحکام و مقاومت لوله های بدون درز بیشتر از لوله های درزدار است.

لوله  API 5L :

لوله های API 5L نوعی از لوله های فولاد کربنی (کربن استیل) هستند. در صنایع نفت و گاز برای سیستم های لوله کشی، خطوط انتقال نفت خام، گاز و دیگر فراورده های جانبی از لوله های کربن استیل استفاده می شود. این لوله ها طبق استانداردهای مؤسسه نفت آمریکا (API) ساخته می شوند و نسبت به بسیاری  از لوله های فولادی دیگر که در ادامه مورد بررسی قرار خواهند گرفت، در آنها هم کنترل مواد  به صورت دقیقتر انجام می شود و هم تست های بیشتری برای کنترل کیفیت روی آنها صورت می گیرد.

لوله های فولادی API 5L در گریدهای مختلفی تولید می شود که مهمترین این گریدها X80 , X70 , X65 , X60 , X56 , X52 , X46 , A , B  هستند. این لوله ها هم به صورت بدون درز (مانیسمان) و هم به صورت درزدار (جوشی) در دو شکل درز مستقیم و اسپیرال از قطرهای 1/8 اینچ تا 80 اینچ و گاهی تا قطر 120 اینچ نیز تولید می شوند. این لوله ها طبق استاندارد به صورت انتها رزوه نیز قابل تولید هستند.

لوله ASTM A106 :

لوله های استاندارد ASTM A106 از خانواده لوله های کربن استیل است. که همانند لوله های ASTM A53  برای سرمایش، خمش و جوشکاری بسیار مناسبند. این نوع لوله ها در سیستم های لوله کشی خطوط فرایندی در پالایشگاهها و پتروشیمی ها پرکاربرد هستند. تفاوت این لوله ها با لوله های ASTM A53 در این است که لوله های ASTM A106 به علت داشتن مقادیری از عنصر سیلیسیم در ترکیبات شیمیایی خود، برای دماهای بالا، نسبت به لوله های ASTM A53 مناسب ترند

لوله های استنلس استیل ASTM A312 :

لوله های استیل ASTM A312 نوعی از لوله های فولادی هستند که به دلیل وجود مقدار زیادی کروم ونیکل در ترکیبات شیمیایی خود، مقاومت آنها را در برابر خوردگی بالا می برد. مولیبدن موجود در ترکیب شیمیایی این فولادها باعث ایجاد استقامت در دماهای بالا و دماهای پایین نسبت به فولادهای کربنی شده است. این لوله ها گریدهای مختلفی دارند ولی مهترین این گریدها 304 ، 316 و 321 است. این لوله ها در بازار به نام لوله استیل معروف هستند.

جهت سهولت در عملیات جوشکاری و ماشینکاری لوله ها و قطعات فولادهای زنگ نزن ( استنلس استیل )، درصد کربن موجود در ترکیبات شیمیایی آنها را کاهش میدهند. این فولادها که مقدار کربن پایین دارن به فولادهای ضد زنگ یا کربن کاهش یافته می نامند. در گرید 304 و 316 با کاهش 0/03 درصد کربن، گریدهای 304L و 316L بدست می آید که ماشینکاری و جوشکاری آنها به علت کاهش این مقدار کربن، بسیار ساده است و کاربرد فراوانی در صنعت دارند.

لوله های بدون درز ( لوله مانیسمان ) از پرمصرف ترین تجهیزات مورد استفاده در خطوط انتقال آب، گاز، نفت، هوا و در صنعت نفت گاز پتروشیمی، نیروگاهی، آب رسانی ، آب و فاضلاب و … می باشد.

لوله های درزدار

لوله های درزدار از شکل دهی ورق های فولادی به صورت لول و جوش لبه ورق ها به هم تولید می شوند

لوله گالوانیزه

لوله درزدار از ورق آهن و توسط جوش سراسری با عایق پلی یورتان و روکش پلی اتیلن تولید می شود. لوله گالوانیزه در دو نوع سبک و متوسط موجود می باشد. این نوع لوله مقاوم در برابر زنگ زدگی می باشد و به دلیل وجود عایق در برابر خوردگی مقاوم هستند.

لوله های گالوانیزه در تأسیسات آبرسانی و خطوط انتقال آب و البته قابل دفن در زمین می باشد.

درباره ما

پروژه ها

سایت های مرتبط